از کجا بفهمیم لوازم خانگی ما استاندارد است؟

به گزارش طفره، خبرنگاران/خراسان جنوبی مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: وقتی یک وسیله دارای استاندارد می گیریم، بیشتر از هر چیزی برای ما سودآوری خواهد داشت چراکه هزینه های تعمیر و نگهداری و مصرف انرژی کمتر خواهد شد.

از کجا بفهمیم لوازم خانگی ما استاندارد است؟

محمدرضا مروی مقدم در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: استاندارد در لغت به معنای نظم، قاعده و قانون است؛ اما در قالب لوازم خانگی، معنای آن حدود، چگونگی و شرایط قابل تایید و لازم در فراوری یک محصول است.

وی اعلام کرد: خرید لوازم خانگی استاندارد، یکی از بزرگترین دغدغه های خانواده ها به شمار می رود چراکه به لوازم خانگی باید به چشم نوعی سرمایه نگاه کرد و اگر این سرمایه استاندارد نباشد نه تنها به مرور زمان مستهلک می گردد بلکه در حین استفاده هم می تواند هزینه زیادی روی دستتان بگذارد.

وی با بیان اینکه توجه به استاندارد یکی از مهمترین عوامل برای انتخاب لوازم است، توضیح داد: البته معیار هزینه کل در طول عمر وسیله برقی یکی از شاخص هایی است که برای انتخاب لوازم خانگی برقی باید مورد توجه قرار گیرد؛ به این معنا که هزینه های مترتب یک وسیله، تنها در هزینه خرید اولیه آن خلاصه نمی گردد، بلکه هزینه های انرژی مصرفی، تعمیر و نگهداری و در بعضی مواقع، هزینه فضای از دست داده شده را هم در بر می گیرد. مجموع این هزینه ها با توجه به بازده انرژی وسیله، تغییر خواهد نمود.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با بیان اینکه استاندارد بودن یک وسیله از لحاظ مصرف انرژی، شرط لازم تهیه هر وسیله برقی خانگی است و امنیت با آن حاصل می گردد، اظهار کرد: نتایج حاصل از این استاندارد به صورت برچسب انرژی تبیین می گردد؛ در ایران هم، لوازم برقی خانگی از جمله یخچال و فریزر، کولر آبی و گازی و ماشین لباسشویی دارای استاندارد اجباری مصرف انرژی هستند.

مروی مقدم با بیان اینکه قانون تقویت و توسعه استانداردسازی باید با توجه به همکاری همه دستگاه ها و نهادهای دولتی و بعلاوه بخش خصوصی اجرایی گردد و تنها برعهده یک دستگاه و نهاد خاص نیست، توضیح داد: در کشور ما هم رونق مالی با توجه به موضوع استانداردسازی کالا صورت می گیرد.

وی بیان کرد: یکی از وظایف محوله بر عهده سازمان ملی استاندارد موضوع توجه به برچسب انرژی کالا است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ برای مثال برچسب انرژی، یکی از آن مواردی است که بارها روی اهمیت آن تاکید شده اما گاهی مورد غفلت واقع می گردد.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی توضیح داد: وسیله ای با برچسب انرژی ناامیدنماینده که نشان دهنده مصرف زیاد آن است، می تواند هزینه قابل توجهی را به شما تحمیل کند؛ از این رو با توجه به علائم استاندارد حین خرید کالا می توانید از صرفه مالی بیشتری برخوردار شوید.

مروی مقدم با بیان اینکه آشنایی با مفهوم استاندارد لوازم خانگی و درک لزوم استاندارد در آن ها، به ما یاری می نماید تا در انتخاب خود توجه بیشتری داشته باشیم، اظهار کرد: طبیعتا استاندارد بودن لوازم خانگی، منافع دو جانبه ای برای فراوری نماینده و مصرف نماینده دارد و یک معامله برد-برد را برای هر دو طرف به ارمغان می آورد.

وی اضافه نمود: برای سازنده می توان به افزایش سطح فراوری، صرفه جویی در انرژی، صرفه جویی در مواد اولیه، نیروی انسانی کمتر، کاهش ضایعات، بهبود کیفیت محصول و درنهایت افزایش عایدی اشاره نمود؛ بعلاوه مصرف نماینده هم با اطمینان خاطر از دوام و کیفیت و کارایی محصول، کالا را راحت تر خریداری می نماید؛ هزینه کمتری در طول زمان می پردازد و دسترسی بهتری به قطعات و لوازم قابل تعویض خواهد داشت.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی اعلام کرد: هزینه های تعمیر و نگهداری هم مسئله مهمی است که در خصوص کالاهای با کیفیت و مرغوب بسیار ناچیز است؛ به همین دلیل، هزینه بیشتری که هنگام خرید وسیله دارای استاندارد می پردازید، ضامن سلامتی شماست.

مروی مقدم به مصرف نمایندگان لوازم خانگی برقی توصیه کرد در هنگام خرید حتماً به برچسب انرژی و رده آن توجه ویژه نمایند چراکه کالاهایی با رتبه های انرژی پایین، موجب افزایش هزینه های برق مصرفی در سبد خانوار می گردد و بر این اساس لازم است که مصرف نمایندگان با استفاده از لوازم برقی با رتبه A و B، در هزینه های برق مصرفی صرفه جویی نمایند.

وی اعلام کرد: فواید استاندارد برای فراورینماینده شامل؛ افزایش فراوری، صرفه جویی در مصرف مواد، انرژی و نیروی انسانی، بهبود کیفیت فرآورده و کاهش ضایعات و آسان تر شدن انبارداری و حمل ونقل بوده و این اثرات مفید برای مصرف نماینده شامل؛ دسترسی آسان به قطعات و وسایل قابل تعویض، مرغوبیت فرآورده و اطمینان خاطر از دوام ایمنی و کارایی آن، آسان شدن سفارش و استفاده و پرداخت هزینه کمتر است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با بیان اینکه از دیگر شاخص های موثر در انتخاب لوازم برقی خانگی، برچسب بازدهی انرژی است. در واقع، برچسب انرژی، خروجی مستقیم آزمایشات استاندارد وسیله برقی است اهمیت زیادی دارد. لوازمی که فاقد برچسب انرژی باشند، به هیچ عنوان نباید مورد انتخاب قرار گیرند، اضافه نمود: لوازم با برچسب انرژی که دارای رتبه انرژی بهتری هستند، از بازده بالاتر، مصرف انرژی و هزینه برق کمتری نسبت به لوازم با رتبه انرژی پایین تر برخوردارند. ترتیب برچسب انرژی از کم راندمان ترین به پربازده ترین به ترتیب از G به F به E به D به C به B و به A هستند و کلیه ملاحظات در شاخصی به نام هزینه کامل طول عمر وسیله تجمیع شده است؛ این شاخص، کل هزینه های مترتب در اثر خرید و استفاده از یک وسیله برقی را برحسب ریال بیان می نماید.

مروی مقدم ادامه داد: معیار دیگر تاثیر در ورود به پله تصاعد است؛ هزینه برق در ایران به صورت تصاعدی و با توجه به پله مصرف متغیر است. از این رو باید در انتخاب یک وسیله، الگوی مصرف وسیله و تاثیر آن در افزایش مصرف دوره ای، احتمال ورود به پله بالاتر تصاعد و در نتیجه افزایش یافتن هزینه برق را مدنظر قرار داد؛ لذا برای انتخاب و مصرف یک وسیله برقی، باید به این تاثیر دقت کرد. این اثر در شاخصی به نام معیار تاثیر در ورود به پله تصاعد در نظر گرفته می گردد.

وی اظهار کرد: به بیان ساده، این شاخص نشان دهنده اندازه تاثیر در اختیار گرفتن یک وسیله در ورود به پله گرانتر تعرفه برق است. هرچه این عدد بالاتر باشد، بیانگر پرمصرف تر بودن وسیله و تاثیر بیشتر در افزایش مصرف و نزدیک شدن به پله گرانتر تعرفه برق است. بنابراین در هنگام انتخاب، مصرف نماینده باید به پایین تر بودن شاخص فوق در لوازم برقی دقت کند. مصرف نماینده در صورت نزدیک بودن هزینه های کامل طول عمر وسایل مشابه می تواند وسیله ای با شاخص تاثیر در ورود به پله تصاعد پایین تر را انتخاب کند؛ این شاخص با طرح مصرف بیشتر وسیله به صورت تاثیر در گرانتر شدن برق مصرفی تحلیل ساده ای دارد و قابل درک است.

مروی مقدم ادامه داد: معیار دیگر، هزینه اضافی تحمیلی به شبکه در اثر استفاده از وسیله برقی در ساعات پیک است؛ در خصوص ساعات پیک یا اوج بار، قبلا گفته شد که فراوری برق در این ساعات، هزینه ای گرانتر داشته و الگوی نامناسب مصرف لوازم برقی خانگی در این ساعات خسارت زیادی به اقتصاد کشور وارد می نماید.

وی با بیان اینکه با توجه به اندازه توان و میانگین مدت استفاده از هر وسیله، این خسارت می تواند تغییر کند که این موضوع در شاخصی به نام هزینه اضافی تحمیلی به شبکه در اثر استفاده وسیله برقی در ساعات پیک مطرح شده است، اضافه نمود: این شاخص در حقیقت، هزینه اضافی تحمیلی به شبکه در اثر استفاده وسیله برقی در ساعات پیک را با در نظر گرفتن اثر مصرف وسیله و گرانتر بودن فراوری این انرژی در ساعات پیک را برحسب ریال بیان می نماید.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی به مردم توصیه کرد: در هنگام خرید محصولات خانگی برقی، با ارسال کد 10 رقمی درج شده زیر علامت استاندارد به سامانه پیامکی 10001517 به صورت رایگان از اصالت کالا اطمینان حاصل نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 16556

به "از کجا بفهمیم لوازم خانگی ما استاندارد است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کجا بفهمیم لوازم خانگی ما استاندارد است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید