آیفون در نبرد بعدی موبایل ها بر سر فیلم برداری فرسنگ ها پیشتاز است

به گزارش طفره، این روزها کیفیت دوربین انواع و اقسام گوشی ها به حدی رسیده که در بیشتر شرایط از پس ثبت عکس های عالی برمی آیند. به همین دلیل بسیاری از کاربران نمی توانند تفاوت کیفیت عکس های ثبت شده با پرچم داران مختلف مانند آیفون 13 پرو مکس یا وان پلاس 9 پرو را تشخیص دهند. اما آیا کیفیت فیلم برداری آیفون و گوشی های اندرویدی هم قابل مقایسه است؟

آیفون در نبرد بعدی موبایل ها بر سر فیلم برداری فرسنگ ها پیشتاز است

بخشی از این موضوع، به توجه شرکت ها برای ارائه قابلیت های عمدتا بی مصرف برمی گردد. به اسم مثال می توانیم به امکان عکاسی از ماه اشاره کنیم. اگرچه چنین کاری به لطف پیشرفت های حیرت انگیز تکنولوژی امکان پذیر شده، ولی در نهایت فقط درصد بسیار اندکی از کاربران آن هم فقط برای چند مرتبه از این مشخصه استفاده می نمایند.

حداقل تا زمانی که سنسورهای دوربین در گوشی های هوشمند با پیشرفت فوق العاده ای روبه رو شوند، عکاسی موبایل تا اطلاع ثانوی به نقطه اوج خود رسیده است. پس نبرد بعدی بر سر چه چیزی خواهد بود؟ به نظر می رسد شرکت ها باید به سمت ارائه امکانات مجذوب کننده تر برای فیلم برداری حرکت نمایند.

روزی روزگاری افراد برای ثبت خاطرات خانوادگی از دوربین های فیلم برداری استفاده می کردند اما آن دوران دیگر تمام شده است. در عوض حالا به راحتی با استفاده از گوشی خود می توانید از لحظات به یادماندنی زندگی خود فیلم بگیرید. در این میان، اگرچه گوشی هایی مانند گلکسی S21 اولترا قادر به ضبط ویدیوهای 8K هستند، ولی در این زمینه برترین تجربه را ارائه نمی نمایند.

حین فیلم برداری با موبایل باید آمادگی محدودیت های زیادی را داشته باشید و غیر از گوشی هایی مانند سونی اکسپریا 1 مارک 3 که در این زمینه امکانات متعددی ارائه می دهند، بیشتر گوشی ها برای این کار حرف زیادی برای گفتن ندارند.

کیفیت فیلم برداری در گوشی های اندرویدی چندان خوب نیست

مدتی قبل تعداد زیادی از کاربران پیکسل 5a از داغی بیش از حد بدنه این گوشی حین فیلم برداری 4K خبر دادند. نکته تأسف بار قضیه این است که پیکسل 5a تنها گوشی اندرویدی مشکل دار در زمینه فیلم برداری نیست. طی سال گذشته گزارش های زیادی درباره بروز مشکل مشابه در گوشی های وان پلاس 9 پرو و گلکسی S21 اولترا منتشر شده است. با توجه به اینکه این مشکل در گوشی های مجهز به چیپست های قدرتمند مانند اسنپدراگون 888 و اسنپدراگون 765G دیده می گردد، به نظر می رسد ریشه آن به کوالکام برمی گردد.

در این میان، مدل های مختلف آیفون در زمینه فیلم برداری با چنین مشکلاتی روبه رو نمی شوند و در این حوزه همچنان حرف اول را می زنند. کیفیت فیلم برداری آیفون به حدی بالا است که تعدادی از یوتیوبرهای مشهور در کنار دوربین های حرفه ای، از آیفون هم برای ضبط ویدیو استفاده می نمایند.

باید خاطرنشان کنیم آیفون هیچ علاقه ای به افزایش رزولوشن دوربین های خود ندارد و کماکان از دوربین های 12 مگاپیکسلی استفاده می نماید. اگرچه اپل هر ساله برای نسل نو آیفون از سنسورهای بهتری بهره می برد، اما رزولوشن آن ها همان 12 مگاپیکسل باقی می ماند. اپل برخلاف سامسونگ و دیگر شرکت ها در پی استفاده از سنسورهای 108 یا 200 مگاپیکسلی نیست و با همان رزولوشن 12 مگاپیکسلی هم یک رقیب قدرتمند در زمینه عکاسی و فیلم برداری محسوب می گردد.

ارائه ویژگی های مفید

اپل برای آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس قابلیت های نو Cinematic Mode و ضبط در حالت ProRes را ارائه داده است. ProRes کدک نو پیشرفته به وسیله اپل است که سال گذشته از آن رونمایی شد. مهم ترین مزیت فیلم های ضبط شده با این کدک این است که جزئیات بیشتری را ارائه می دهند. در بیشتر مواقع، فیلم های ضبط شده با گوشی تا حد زیادی فشرده می شوند و به همین دلیل ویدیوها معمولا تمام پتانسیل دوربین و گوشی را نشان نمی دهند.

البته فرمت ProRes هم محدودیت هایی برای کاربر ایجاد می نماید. اول از همه باید بگوییم که برای ضبط ویدیوهای 4K ProRes باید آیفون 13 پرو یا 13 پرو مکس شما حداقل 256 گیگابایت حافظه داخلی داشته باشد. در صورت خرید مدل 128 گیگابایتی، برای فرمت ProRes باید به رزولوشن 1080p بسنده کنید.

طبق بعضی گزارش های منتشر شده، ویدیوی 1 دقیقه ای با فرمت 4K ProRes حدود 6 گیگابایت از حافظه داخلی را اشغال می نماید. با وجود حجم بالای ویدیوهای مبتنی بر این فرمت، بدون شک افرادی که از آیفون برای ضبط ویدیوهای حرفه ای استفاده می نمایند، از این قابلیت بهره خواهند برد.

نبرد همچنان ادامه دارد

همان طور که احتمالا می دانید، گوگل به زودی از گوشی های سری پیکسل 6 رونمایی می نماید و در این میان شاید پیکسل 6 پرو به لطف دوربین و چیپست اختصاصی قدرتمند بتواند به رقیب قدر آیفون در زمینه فیلم برداری تبدیل گردد. اما فعلا که این گوشی معرفی نشده و از کیفیت فیلم برداری آن هیچ اطلاعی نداریم.

به همین دلیل تا اطلاع ثانوی گوشی های آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس همچنان سلطان فیلم برداری موبایل محسوب می شوند. حالا که کیفیت عکس های ثبت شده با پرچم داران عملا تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند، شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی باید توجه خود را به فیلم برداری معطوف نمایند و باید ببینیم که پایان در این زمینه می توانند آیفون را کنار بزنند یا نه.

منبع: Android Central

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 16375

به "آیفون در نبرد بعدی موبایل ها بر سر فیلم برداری فرسنگ ها پیشتاز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون در نبرد بعدی موبایل ها بر سر فیلم برداری فرسنگ ها پیشتاز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید