آمریکا خواهان آزادی دو تبعه کانادایی محبوس در چین شد

به گزارش طفره، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، مقامات واشنگتن روز جمعه در حمایت از همتایان شمالی خود از دولت چین خواستند تا دو تبعه کانادایی زندانی در این کشور را فوراً آزاد کند.

آمریکا خواهان آزادی دو تبعه کانادایی محبوس در چین شد

رابرت پولادینو سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور یک بیانیه ضمن اعلام حمایت از رویکرد کانادا، خواهان آزادی فوری دو تبعه کانادایی زندانی در چین شد و تأکید کرد که کانادا با رعایت تعهدات حقوقی بین المللی خود به بازداشت منگ وانژو تبعه چینی اقدام نموده است.

گفتنی است که دولت چین هفته گذشته دو تبعه کانادایی با نامهای مایکل کاوریگ (دیپلمات پیشین و مشاور در اندیشکده گروه بحران بین المللی) و مایکل اسپاور (بازرگان) را به ظن اقدام علیه امنیت چین بازداشت کرد.

شواهد و قرائن حاکی از آن است که بازداشت این دو تبعه کانادایی ظاهراً اقدامی تلافی جویانه بوده که مقامات پکن در واکنش به بازداشت مدیرمالی ارشد شرکت هوآوی در کانادا صورت داده اند.

در همین ارتباط، کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا در بیانیه ای اظهار داشت: ما عمیقاً نگران بازداشت خودسرانه دو تن از اتباع کشورمان اوایل ماه جاری در چین هستیم و آزادی فوری آنها را خواهانیم.

با تور چین از شگفتی های آسیا یکجا دیدن کنید

وزیر خارجه کانادا در خصوص بازداشت منگ وانژو- مدیر مالی ارشد شرکت هواوی و دختر بنیان گذار این شرکت چینی- مدعی شد که این تبعه چینی با یک روال حقوقی شفاف، عادلانه و فارغ از تبعیض سروکار دارد و اینکه کانادا بر سر حاکمیت قانون و طی کردن روال قانونی اهل سازش یا سیاسی کاری نیست.

گفتنی است که دولت کانادا روز یکم دسامبر مدیر ارشد مالی شرکت فناوری و چندملیتی هوآوی را به ظنِ نقض تحریمهای آمریکا علیه ایران و جهت استرداد به دولت آمریکا، در شهر ونکوور بازداشت کرد. دادستانهای آمریکا منگ وانژو را به اِغفال بانکهای چند ملیتی در مورد تراکنشهای مالی مرتبط با ایران و قرار دادن بانکها در معرض خطر نقض تحریمهای آمریکا متهم نموده اند؛ اما منگ که یکی از معاونان هیأت مدیره و دختر بنیانگذار شرکت هوآوی است، می گوید که بی گناه است.

گفتنی است که دادگاه عالی کانادا پیش از این با صدور حکمی منگ وانژو را با قید وثیقه 10 میلیون دلاری آزاد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 فروردین 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 819

به "آمریکا خواهان آزادی دو تبعه کانادایی محبوس در چین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا خواهان آزادی دو تبعه کانادایی محبوس در چین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید