لذت خانه تکانی؛ فارغ از دغدغه آب

به گزارش طفره، تهران- خبرنگاران- به علت سنت دیرینه خانه تکانی عید، مصرف آب در روزهای پایانی سال به ویژه 15 روز آخر بین دو تا سه برابر سرانه روزانه افزایش می یابد که با توجه به وضعیت کنونی منابع آبی در کشور این میزان تا حدود زیادی نگران کننده است.

لذت خانه تکانی؛ فارغ از دغدغه آب

اسفند؛ ماه زایش و رویش، دروازه ورود به یکی از زیباترین و باشکوه ترین مناسبت های ما ایرانیان یعنی عید نوروز است. با فرا رسیدن اسفند، زمزمه نو شدن و تازگی به گوش می رسد و این روزهاست که پشت بام بیشتر خانه ها فرش های رنگارنگی که گرد و غبار یک ساله از آنها شسته شده به چشم می خورد.

شستشوی خانه و پاک کردن شیشه پنجره ها، در نگاه اول منظره زیبا و دلچسبی است، زندگی و امید در گل های قالی و پاکی شیشه ها موج می زند و شعفی وصف ناپذیر در وجود انسان می نشیند اما در نگاه دوم موضوعی که به ذهن خطور می نماید نحوه شستشوی آنها با آب است.

آنهم در زمانی که با شرایط بحرانی منابع آبی در کشور روبرو هستیم و زنگ خطر آن به صدا درآمده، انجام چنین کارهایی با شیوه های سنتی و پر مصرف جای تامل دارد.

طبق آمارهای اعلام شده مصرف آب در کشور در سرانجام سال، بین دو تا سه برابر افزایش می یابد، متوسط سرانه مصرف آب در ایران حدود 280 لیتر برای هر ایرانی است که روزهای سرانجامی سال به ویژه 15 روز آخر به 450 تا 500 لیتر در روز می رسد.

دبیر سیاست محیط زیست در مرکز آنالیز های راهبردی نهاد ریاست جمهوری در این رابطه به خبرنگار علمی خبرنگاران گفت: آمارهای رسمی حکایت از این دارد که سرانه مصرف آب در کشور حدود 280 لیتر در روز است که به مصارف شرب، خانگی و بهداشتی می رسد.

محمد درویش اضافه کرد: این در حالی است که متوسط مصرف جهانی 150 لیتر است بنابراین سرانه مصرف آب در ایران تقریبا دو برابر بیشتر است و جالب اینکه کشورهای اتحادیه اروپا به طور متوسط چند برابر ایران آب قابل استحصال در اختیار دارند اما هیچ کدام از آنها چنین رقمی مصرف نمی نمایند، در میان کشورهای اروپایی، سوئد با 202 لیتر و لهستان با 98 لیتر، به ترتیب بیشترین و کمترین سرانه مصرف آب را دارند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: این میزان مصرف نشان دهنده این است که ایرانیان به رغم اینکه در منطقه جغرافیایی خشک و نیمه خشک قرار گرفته اند که یک سوم میانگین ریزش های آسمانی کره زمین را دارد، اما بین دو تا سه برابر متوسط جهانی آب برای شرب و مصارف خانگی مصرف می نمایند.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل بروز این وضعیت به این برمی گردد که ما نتوانستیم انگیزه های لازم را برای شهروندان ایجاد کنیم تا شهروندان به صرفه جویی و مصرف درست آب تشویق بشوند، همچنین نتوانستیم بین مصرف آب شرب و مصارف بهداشتی مانند استحمام، شستشوی ظروف و یا خودرو تفکیک قائل شویم.

درویش ادامه داد: در جهان هرگز آب آشامیدنی را صرف شستشو و استحمام نمی نمایند اما در ایران مصرف آب ها همه یکسان است و یکی از دلایل مهم بالا رفتن مصرف، همین موضوع است یعنی ما اول باید ابزارهای لازم را برای مردم فراهم کنیم بعد انتظار داشته باشیم که آنها نیز صرفه جویی نمایند.

وی گفت: در بسیاری از کشورها لوله کشی آب شرب و شستشو از هم جداست و اگر این روند در کشور ما نیز اجرا گردد آن زمان می توانیم با استانداردهای جهانی بهتر روبرو شویم.

این فعال محیط زیست گفت: از سوی دیگر، میزان آب بها در ایران به گونه ای است که هیچ انگیزه ای برای صرفه جویی در شهروندان ایجاد نمی نماید، به جای اینکه به آب یارانه بدهند بهتر است در مردم انگیزه ایجاد نمایند تا از دستگاه هایی استفاده نمایند که راندمان آبی بالایی دارند.

درویش درباره افزایش مصرف آب در روزهای سرانجامی سال گفت: علت اینکه در سرانجام سال معمولا مصرف آب بالا می رود به علت سنتی است که در ایران وجود دارد، البته سنت بدی نیست که ما در آستانه نو شدن سال خانه تکانی و گردگیری منزل را داشته باشیم اما اشکال آن بر می گردد به اینکه چرا مردم مجبورند از آب شرب برای شستشو استفاده نمایند.

وی ادامه داد: یا اینکه چرا وقتی مثلا فردی آپارتمانی را اجاره یا خریداری می نماید باید با این مساله روبرو باشد که کنتور آب مستقل نداشته باشد زیرا وقتی می بیند که همسایه ها بدون ملاحظه آب مصرف می نمایند، می گوید صرفه جویی من چه فایده دارد وقتی که آب بها بر تعداد واحدهای مسکونی تقسیم می گردد و سهم همه یکسان است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تاکید نمود: اگر مساله آب برای دولت مهم است که قطعا نیز هست، باید شرط سرانجام کار ساختمان ها را ایجاد کنتورهای آب اختصاصی برای هر واحد قرار دهد تا به این ترتیب برای شهروندان انگیزه ایجاد گردد تا در مصرف آب صرفه جویی نمایند.

وی گفت: اگر این موارد رعایت گردد در آن صورت می توانیم انتظار داشته باشیم که مصرف آب شرب کاهش یابد، در کنار آن نیز نباید فراموش کنیم که دستگاه های متولی آب و فاضلاب شهری اعلام می نمایند که حدود 30 درصد از کل آب شرب شهرها به علت فرسودگی لوله ها هدر می رود و این رقم بیش از 20 برابر کل آبی است که در سرانجام سال برای شستشو مصرف می گردد.

درویش با تاکید بر جلوگیری از هدر رفت آب، اضافه کرد: نباید توپ را به زمین مردم بیندازیم بلکه باید با کوشش، ابزاری فراهم کنیم تا مردم رفتارهای شایسته ای انجام دهند.

وی گفت: گفته می گردد مصرف آب در سرانجام سال به ویژه در 15 روز آخر بین دو تا سه برابر افزایش می یابد یعنی میزان سرانه به 450 تا 500 لیتر در روز می رسد که در این شرایط ، نیازمند مدیریت مصرف با هدف حفظ منابع آبی موجود هستیم.

علمی 9014** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 4 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 1654

به "لذت خانه تکانی؛ فارغ از دغدغه آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لذت خانه تکانی؛ فارغ از دغدغه آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید