دیپلماسی ایدئولوژیک کمک کننده سیاست خارجی کشور است

به گزارش طفره، محمدرضا باقری معاون اسبق وزیر امور خارجه در گفتگو با خبرنگاران، در خصوص دیپلماسی ایدئولوژیک که اخیرا رهبرانقلاب در دیدار خود با مسئولان حوزه سیاست خارجی و سفرای ایران در خارج از کشور بیان کردند، اظهارداشت: به نظرم این تعبیر تاکنون چندان به کار برده نشده و اخیرا هم رهبرمعظم انقلاب اسلامی این اصطلاح را بیان کردند، البته این را به تجربه شخصی خودم دیدم و می گویم که همیشه ما تعابیر جدید و پر مفهومی را از ایشان داشتیم و داریم، یعنی از سی و اندی سال پیش که آن تعبیر عزت، حکمت و مصلحت را مطرح کردند تا امروز که تعبیر دیپلماسی ایدئولوژیک را اشاره داشتند.

دیپلماسی ایدئولوژیک کمک کننده سیاست خارجی کشور است

وی گفت: این تعابیر ارزنده ای است، اقوام و ملت های جهان هرکدام ارزش هایی را برای خود دارند که از آن دفاع کرده و به آنها افتخار هم می کنند. شما ببینید آمریکایی که فاقد تاریخ کهن و ارزشمندی است، چه میزان برای ارزش هایی که منتسب به خود می داند ارزش قائل می شود و آنها را به عنوان ارزش های آمریکایی به جهان معرفی می‌کند.

باقری افزود: نمونه هایی از این دست در جهان زیاد هستند، خاطرم هست زمانی که در سفارت خانه ایران در آنکارا مسئولیت داشتم، می دیدم که لائیک‌های ترکیه به ارزش لائیک بودن خودشان که آن را هم از غرب قرض گرفته بودند افتخار می کردند، یا امروز پیروان وهابیت عربستان فتاوای ضد بشری که علمای آنها صادر می کنند را با تمام وجود می پذیرند و به آن باور دارند و به مرحله اجرا هم می رسانند.

معاون اسبق وزیر امور خارجه تصریح کرد: بنابراین در میان تمام ملت های دنیا، این یک امر پذیرفته شده است که ارزش های آنها قطب نمای زندگی برایشان محسوب می شود و هویت و هستی آنهاست و امید آنها به آینده را می سازد؛ یعنی چنین نگاهی به این مسائل دارند.

وی با بیان اینکه دیپلماسی ایدئولوژیک مصادیق مختلفی دارد، اظهارداشت: یکی از آن مصادیق برای ما دست ندادن با خانم ها در دیدارهای دیپلماتیک است که وزارت خارجه این ارزش را به عنوان دستورالعمل به نمایندگی های ما در خارج از کشور ابلاغ کرده، یا اینکه دیپلمات های ما در دیدارهایی که دارند بر سر میزی که نوشیدنی های الکلی وجود داشته باشد حاضر نمی شوند و امثال این مصادیق که برای ما ارزش هستند و اصول کلی است که وزارت خارجه هم به آنها پایبند است.

باقری گفت: وقتی شما ارزش های خود را برای دیگران توضیح می دهید که به این دلایل ما این کارها را انجام نمی دهیم، دیگران برای اعتقاد و ارزش های شما احترام قائل می شوند و می‌پذیرند.

سفیر اسبق ایران در ترکیه ادامه داد: به نظر من منظور رهبرانقلاب از بیان اصطلاح دیپلماسی ایدئولوژیک، حاکم بودن باورها بر اصول دیپلماتیک است، همانطور که ایشان فرمودند امروز آمریکا ما را تحت فشار قرار داده است، خب در چنین وضعیتی ارزش ها و باورها به ما می گوید که مقاوم باشیم و بر روی باورهای خود بایستیم و در پاسخ دادن مستدل و محکم باشیم؛ بنابراین زمانی که این باورها و ارزش ها بر دیپلماسی ما حاکم شود می تواند به سیاست خارجی ما کمک کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این تعبیر زیبا و کاربردی دیپلماسی ایدئولوژیک بیش از پیش تبیین و به آن اندازه که لازم و کافی است بدان پرداخته شود تا بیشتر مورد توجه و استفاده مسئولان و سفرای ما قرار گیرد.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 24 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 29

به "دیپلماسی ایدئولوژیک کمک کننده سیاست خارجی کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی ایدئولوژیک کمک کننده سیاست خارجی کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید