چین هراسی در آسیای مرکزی: بزرگ نمایی مسائل توسط آمریکا و غرب

به گزارش طفره، کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان با اشاره به گسترش فضاهای ضدچینی در آسیای مرکزی گفت: بزرگ نمایی مسائل موجود توسط رقبای چین عامل اصلی گسترش این موضوع است.

چین هراسی در آسیای مرکزی: بزرگ نمایی مسائل توسط آمریکا و غرب

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

فکرت شعبان اف کارشناس مسائل سیاسی و رئیس مرکز تحلیلی مشاوران سیاست و اقتصاد بین الملل در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در بیشکک با اشاره به تحولات ضدچینی در آسیای مرکزی گفت: گسترش چین هراسی در آسیای مرکزی با استفاده از بزرگ نمایی مسائل موجود توسط رقبای پکن صورت می گیرد.

وی گفت: تحولات اخیر در قرقیزستان از جمله حمله به کارکنان شرکت چینی یک اتفاق جزئی نمی باشد و در چارچوب برنامه رقبای چین برای جلوگیری از رشد نفوذ این کشور صورت گرفته است.

شعبان اف اضافه کرد: برای مثال حرکت تاشکند به سمت تقویت ساختارهای دموکراتیک و دفاع از ارزش های دموکراتیک هدف اصلی واشنگتن نیست و آمریکا فقط به تقویت منافع ضدچینی در سطح اجتماعی و سیاسی در ازبکستان راضی می گردد.

این کارشناس توضیح داد: اگر به فضای رسانه ای ازبکستان دقیق تر نگاه کنیم معین می گردد که در سال های اخیر تعداد مطالب ضدچینی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

شعبان اف خاطر نشان کرد: در قزاقستان چین هراسی یک موضوع رایج است و همیشه تجمع های اعتراضی برای توقف صدور ویزا برای شهروندان چین یا ممنوعیت دادن زمین به آنان برگزار می گردد.

وی اضافه کرد: چین برای تأمین امنیت خود مجبور به ورود به آسیای مرکزی و تقویت مواضع مالی خود در این منطقه است زیرا آسیای مرکزی پاشنه آشیل پکن است.

این کارشناس گفت: ضربه قابل توجه به چین به دلیل گسترش چین هراسی در آسیای مرکزی زده شد و در حال حاضر شرایط برای ضربه دوم به وسیله تشدید درگیری ها بین هند و پاکستان در منطقه کشمیر فراهم شده است.

شعبان اف توضیح داد: این اتفاقات به این دلیل رخ دادند که اسلام آباد به پیشنهادات واشنگتن برای اجرای سیاست های ضدایرانی و ضدچینی توجه نکرد و آمریکا تصمیم گرفت پاکستان را به وسیله تشدید درگیری های این کشور با هند تنبیه کند.

وی گفت: در دنیای معاصر مراکز سیاسی و مالی جدید تقویت می شوند و همراه با آن تغییراتی در معاملات کشورها و مردم صورت می گیرد.

این کارشناس خاطر نشان کرد: همزمان با تقویت ظرفیت های سیاسی و نظامی، مسائل اجتماعی نیز تشدید و این پروسه منجر به اعتراض سازمان های اجتماعی و حقوق بشری می گردد و اقدامات چین در منطقه سین کیانگ اویغور از جمله نقض حقوق ساکنان این منطقه و کاهش آزادی های مذهبی و واکنش جامعه بین المللی مثال درخشان اینگونه موضوعات می باشد.

شعبان اف ادامه داد: همزمان چین برای تقویت قدرت نرم خود در کشورهای همسایه در جهت تأمین امنیت خود کوشش می نماید و به دلیل سازگار نبودن فرهنگ ها، مذهب و سیستم های دولتی این کشور با همسایگان، درگیری هایی در سطوح مختلفی به وجود می آیند.

این کارشناس گفت: هر چقدر نفوذ چین در منطقه بیشتر می گردد، علاقه قدرت های داخلی در کشورهای اطراف برای مقابله با پکن افزایش می یابد و ابرقدرت ها در منطقه که منافع ملی سیاسی و مالی خود را دارند برای بزرگنمایی این مسائل و تشدید اختلافات موجود کوشش می نمایند.

شعبان اف خاطر نشان کرد: علاوه بر این بعضی رهبران کشورهای آسیای مرکزی در صدد دفاع از منافع ملی در معاملات با چین نیستند و تنها بر پر کردن جیب خود متمرکز شدند و این موضوع عواقب تلخی برای کل منطقه دارد و همزمان نظر مردم کشورهای منطقه نسبت به همکاری با چین منفی می گردد.

وی ادامه داد: نخبگان سیاسی منطقه ای و دنیای با تقویت مواضع چین در آسیای مرکزی به عنوان یکی از مهمترین مناطق دنیا موافق نخواهند بود و برای تشدید اختلافات موجود بین کشورهای منطقه و پکن از ابزارهای مختلفی استفاده می گردد.

این کارشناس اضافه کرد: باید گفت که قدرت های خارج از منطقه بدون وجود درگیری های مختلف در داخلی آسیای مرکزی نمی توانند هیچ اقدامی انجام دهند.

وی در سرانجام خاطر نشان کرد: چین برای ورود به کشورهای همسایه هزینه می نماید و این موضوع به واکنش شدید ابرقدرت ها از جمله اجرا نمایندگان پروژه های خاورمیانه بزرگ و افغانستان بزرگ منجر شده که در ادامه کوشش ها برای اخراج پکن از آسیای مرکزی و ایجاد بی ثباتی داخلی در چین انجام می شوند.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 3242

به "چین هراسی در آسیای مرکزی: بزرگ نمایی مسائل توسط آمریکا و غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین هراسی در آسیای مرکزی: بزرگ نمایی مسائل توسط آمریکا و غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید