روایت علیزاده از تاثیر کرونا بر جشنواره موسیقی جوان

به گزارش طفره، عضو شورا های تخصصی، هیئت انتخاب و داوران درباره نحوه بازبینی آثار مرحلۀ اول چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان و فعالیت های اخیرش توضیحاتی داد.

روایت علیزاده از تاثیر کرونا بر جشنواره موسیقی جوان

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی، حسین علیزاده آهنگساز، نوازنده و یکی از اعضای شورا های تخصصی جشنواره موسیقی جوان درباره بازبینی آثار این دوره از جشنواره گفت: اولین موردی که به محض شنیدن آثار تصمیم می گیریم این است که آیا آثار ارسالی در سطح جشنواره هستند یا خیر. معمولاً تعداد نوازندگان برجستۀ سه تار در سنین پایین کم اند. از بین افرادی که در جشنواره شرکت نموده اند، تعداد زیادی نوازندگی شان در سطح راه یابی به جشنواره نیست. البته خوشحالیم که تعداد زیادی به ساز سه تار علاقه مندند، اما احساس می کنم به خاطر شرایط موجود به دلیل بیماری کرونا راهنمای کمتری داشته اند و کیفیت آثار در این دوره در بخش سه تار کمی پایین است.

وی در توصیه به برگزیدگان مرحلۀ اول جشنواره مطرح کرد: به نظرم برگزیدگان با توجه به قطعاتی که در مرحلۀ نهایی برایشان معین شده است، یادشان باشد باید خودشان را به روح آن قطعات نزدیک نمایند. وقتی شعری را با درک موضوع آن بخوانید تعیین می گردد شعر را فهمیده اید، ولی وقتی کلمات را همین طور ادا کنید تعیین می گردد با مضمون آن رابطه برقرار نکردید. در نواختن نیز همین طور است.

علیزاده در خصوص مرحلۀ نهایی گفت: انتظار داوران از کسانی که به مرحلۀ نهایی راه پیدا نموده اند چندین برابر کسانی است که در مرحلۀ اول حضور داشته اند. برگزیدگان در این فرصت می توانند از معلمین خود هدایت بگیرند. بسیاری از شرکت نمایندگان تکنیک خوبی دارند، ولی از نظر ذهنی برای آن چیزی که اجرا می نمایند هنوز آماده نشده اند. به هر حال موسیقی باید تأثیرگذار باشد و حس داشته باشد.

این کارشناس و مدرس در پاسخ به این پرسش که جشنواره موسیقی جوان چقدر توانسته مؤثر باشد شرح داد: به نظرم وجود این جشنواره یکی از اتفاق های مثبت موسیقی کشور است. همه اهالی موسیقی بر سر این موضوع هم نظرند. واقعاً جنبۀ معنوی آن بسیار قوی است و شرکت نمایندگان زیادی از سراسر ایران در آن حضور پیدا می نمایند. جرئت و جسارتشان بسیار ستودنی است. شرکت نمایندگان قطعاً به این موضوع واقف اند که همه برنده نخواهند شد، ولی برای کسب تجربه باز هم در این جشنواره شرکت می نمایند. معمولاً در ساز سه تار، نوازنده های جوان دیرتر به پختگی می رسند.

این آهنگساز برجسته نقش ردیف در فراگیری موسیقی ایران را پررنگ دانست و گفت: شما هر رشته ای را که بخوانید باید از گذشته ای عبور کنید تا تجربه به دست بیاورید. جوان ها قطعاً باید پایه ها را خوب بشناسند. شما در ادبیات نمی خواهید تبدیل به سعدی شوید، ولی به هر حال باید سعدی را خوب بشناسید. اگر می خواهید بیان متفاوتی داشته باشید، باید بیان های دیگر را هم بشناسید. اگر ردیف را به عنوان حصار ببینیم و بگوییم همه تفکرتان صرفاً باید تقلید از این موضوع باشد، به نظرم نتیجۀ خوبی نخواهد داشت.

علیزاده در رابطه با آموزش موسیقی به صورت آنلاین گفت: من مخالفتی با آموزش آنلاین ندارم، ولی خودم در فضای آنلاین حضور ندارم. هر از گاهی به بهانۀ برطرف دلتنگی هایی که داریم، یک سری کلیپ ضبط می کنم و برای هنرجویانم می فرستم.

عضو شورا های تخصصی جشنواره موسیقی جوان درباره فعالیت های نشر تار و پود شرح داد: این نشر قرار نیست انتشارات بسیار فعالی باشد. کار هایی که در این نشر انجام می گردد محدود است. بخشی از آن مربوط به فعالیت های خودم می گردد و بخش دیگر به جوانانی اختصاص دارد که خودم روی ضبط آثار آن ها نظارت می کنم. در شرایط حاضر فعالیت در این زمینه غیرممکن شده است و حتی در فکرمان است آثار را به صورت آنلاین منتشر کنیم، چون تقریباً انتشار فیزیکی آثار بی معنی شده است. در این مدت مشغول نوشتن کتاب های آموزشی بودم و در خانه کارهایم را انجام می دادم تا اگر روزی امکان برگزاری کلاس حضوری فراهم شد دستم برای آموزش هنرجویان پر باشد.

علیزاده در انتها دربارۀ جدیدترین فعالیت های خود مطرح کرد: در چند ماه گذشته سه موسیقی فیلم کار نموده ام و یک سری کار از گذشته دارم که آن ها احتیاج به ضبط دارند و اگر فرصت گردد آن ها را ضبط می کنم. در حال حاضر به دلیل بیماری کرونا شرایط خاصی را تجربه می کنیم که قبلاً تجربه ننموده ایم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 9934

به "روایت علیزاده از تاثیر کرونا بر جشنواره موسیقی جوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت علیزاده از تاثیر کرونا بر جشنواره موسیقی جوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید