خبرنگاران پای قانون ارث بر گلوی اجرای برنامه های کشاورزی

به گزارش طفره، ساری- خبرنگاران- معاون هماهنگی امور مالی و توسعه منابع استاندار مازندران خرد شدن زمین بر اساس قانون ارث را یکی از مسائل جدی در اجرای برنامه های کشاورزی استان دانست و گفت: اگر این مشکل را حل نکنیم قطعاً زندگی و ماندگاری روستائیان را در کنار زمین های کشاورزی استان از دست خواهیم داد.

خبرنگاران پای قانون ارث بر گلوی اجرای برنامه های کشاورزی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، حسن خیریانپور روز چهارشنبه در نخستین نشست زهکشی اراضی کشاورزی شمال در ساری اضافه نمود: کشاورزی مازندران در استقلال و امنیت غذایی کشور بسیار موثر است چرا که این استان با تنوع 72 محصول، سالانه بیش از هفت میلیون تن فراوریات کشاورزی داریم و به همین دلیل هم ضرورت عملیاتی شدن طرح زهکشی و شبکه آبیاری زمین کشاورزی در مازندران به عنوان مهمترین زیر ساخت فعالیت کشاورزی، دوچندان است.

معاون استاندار مازندران نبود زهکشی و شبکه آبیاری مدرن را یک آسیب جدی اراضی کشاورزی شمال دانست و بیان داشت: به همین دلیل نیازمند مطالعات و تحقیقات دقیق و سریع در این حوزه هستیم.

خیریانپور بر لزوم مهار آب های سطحی و مراقبت از زمین های کشاورزی برای جلوگیری از تغییر کاربری ها تاکید نمود و گفت: مالی کردن کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان مازندران را باید جدی بگیریم تا زندگی و ماندکاری در روستائیان را از دست ندهیم.

معاون استاندار مازندران جود بنادر، فرودگاه و ریل آهن در استان را ظرفیتی بزرگ برای صادرات محصولات کشاورزی دانست و بیان داشت: کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله روسیه بازار مهم محصولات کشاورزی استان هستند، ولی.باید صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی، تجارت محصولات کشاورزی در مازندران بیشتر توجه گردد.

وی شرح داد: همسو با این رویکرد از محل یک درصد بودجه های پژوهشی دستگاه ها برای تهیه سند پهنه بندی محصولات کشاورزی، بسته بندی مناسب، برند سازی، صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی استفاده شده است و امروز سند مرکبات و طیور استان مازندران تهیه و در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب رسیده است.

خیریانپور با تاکید بر این نکته که باید در کشاورزی مازندران برنامه ریزی پایداری برای اجرا، مراقبت و کنترل زمین های کشاورزی داشت، گفت: بیش از 20 درصد اشتغال مازندران در بخش کشاورزی است و 322 هزار بهره بردار در حوزه کشاورزی مازندران امرار معاش می نمایند و به همین دلیل توقع داریم وزارت جهاد کشاورزی به مقوله زیر ساخت های کشاورزی استان توجه جدی داشته باشند.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران، در حال حاضر طرح جامع زهکشی اراضی استان در گستره 155 هزار هکتار واقع در ساحل غربی نکا رود تا ساحل شرقی بابلرود در محدوده هفت شهرستان نکا، میاندرود، ساری، قائمشهر، جویبار، بابل و بابل سر و در 427 روستا تهیه شده است که چهار حوضه آبی رودخانه نکا رود تا تجن در سطح 35 هزار هکتار، حوضه رودخانه تجن تا سیاهرود در سطح 40 هزار هکتار، حوضه سیاهرود تا تلار در سطح 40 هزار هکتار و از حوضه رودخانه تلار تا بابلرود در سطح 40 هزار هکتار را شامل می گردد.

مازندران 460 هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد که سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در آنها فراوری می گردد. برنجکاری با سطح 230 هزار هکتار و مرکبات در 115 هزار هکتار بیشترین سطح کشت در استان مازندران است. این استان سالانه با حدود فراوری یک میلیون و 50 هزار تن برنج سفید 42 درصد برنج کشور را تأمین می نماید.

6990/ 1654

منبع: ایرنا
انتشار: 15 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 2756

به "خبرنگاران پای قانون ارث بر گلوی اجرای برنامه های کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پای قانون ارث بر گلوی اجرای برنامه های کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید