کوشش وزیر خارجه استرالیا برای کاهش تنش در روابط با چین

به گزارش طفره، خبرنگاران: وزیر خارجه استرالیا در دیدار با همتای چینی خود خواهان کاهش تنش در روابط دو کشور بر سر مساله ایجاد منطقه دفاعی هوایی بر فرار دریای شرقی چین شد.

کوشش وزیر خارجه استرالیا برای کاهش تنش در روابط با چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز؛ ایجاد منطقه دفاعی هوایی بر فراز دریای شرقی چین از سوی وزارت دفاع چین موجب افزایش تنش در منطقه شده و ژاپن، آمریکا و کره جنوبی نیز پیش از این با این اقدام به شدت مخالفت نموده بودند.بر اساس این گزارش مقام های آمریکایی و ژاپنی رسما اعلام نموده اند که ایجاد منطقه دفاعی هوایی از سوی چین را به رسمیت نمی شناسند.

وزیر خارجه استرالیا امروز شنبه پس از دیدار با وزیر خارجه چین توضیح داد، استرالیا نگران وضعیت امنیت و ثبات در منطقه است و ما نمی خواهیم تنش در منطقه تشدید گردد.وی اضافه کرد، ما خواهان تنش زدایی در منطقه هستیم. این به نفع همه ماست و این به نفع همه کشورهای منطقه است که ثبات و امنیت در دریای شرقی چین،دریای جنوبی چین و کل منطقه برقرار باشد.

وی گفت، مذاکره در مورد منطقه دفاعی هوایی بر فراز دریای شرقی چین تنها بخش کوچکی از رایزنی های وی با وزیر خارجه چین را شامل شده است. بخش زیادی از این مذاکرات برای گفتگو در زمینه همکاری های مالی، سیاسی و فرهنگی اختصاص یافته است. دو طرف در این مذاکرات در مورد مساله حقوق بشر، کره شمالی، ایران و سوریه نیز گفتگو نموده اند.

وزیر خارجه چین نیز در این دیدار تاکید نمود، اظهارات مقام های استرالیایی در مورد مساله منطقه دفاعی هوایی چین به ضرر اعتماد متقابل بوده است. پس از اعلام تصمیم وزارت دفاع چین برای ایجاد منطقه دفاعی هوایی طی ماه گذشته، استرالیا ضمن مخالفت با این تصمیم سفیر چین را برای ادای شرح فراخواند.

چین نیز اظهارات وزیر خارجه استرالیا را غیر مسئولانه و کاملا نادرست ارزیابی نموده است. استرالیا به بازار صادراتی چین و سایر کشورهای آسیایی به شدت وابسته است.همکاری های نزدیک استرالیا با آمریکا و ژاپن و سیاست دولت جدید استرالیا برای گسترش همکاری ها با این دو کشور موقعیت را برای این کشور سخت نموده است. این در شرایطی است که چین و آمریکا رقابت شدیدی را برای افزایش نفوذ خود در منطقه شروع نموده اند.

کره جنوبی نیز به شدت نگران اقدام چین در ایجاد منطقه دفاعی هوایی بر فراز دریای شرقی چین است. سئول تهدید نموده است که در واکنش به این اقدام چین منطقه ویژه دفاعی هوایی خود را گسترش خواهد داد. آمریکا میخواهد برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه مقام های کره جنوبی را از این اقدام منصرف کند.

هواپیماهای آمریکایی، ژاپنی و کره جنوبی بدون توجه به درخواست مقام های چینی بر فراز این منطقه پرواز می نمایند. این اقدام چین و بی توجهی کشورهای همسایه به آن نگرانی ها نسبت به خطر درگیری نظامی در منطقه را به شدت افزایش داده است.

ژاپن نیز تاکید نموده است که توکیو و واشنگتن ایجاد منطقه دفاعی هوایی از سوی چین را به رسمیت نمی شناسند. دو فروند بمب افکن بی-52 آمریکا نیز به تازگی بر فراز این منطقه پرواز نموده اند. یک تحلیلگر ارشد بنیاد هریتیج نیز تاکید نمود، شرایط به گونه ای است که پتانسیل واقعی برای وقوع یک بحران وجود دارد.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4227

به "کوشش وزیر خارجه استرالیا برای کاهش تنش در روابط با چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش وزیر خارجه استرالیا برای کاهش تنش در روابط با چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید