تراشیدن مو به چه درد می خورد؟

به گزارش طفره، تابستان که می آید، به خصوص در بعضی شهرستان های کشورمان، پدرها پسربچه هاشان را به سلمانی محل می برند تا سرشان را با نمره 4 بزند. خیلی ها اعتقاد دارند با این کار، علاوه بر اینکه سر و گردن کودک در گرمای تابستان خنک می ماند، موهایش هم پرپشت تر می گردد. از طرفی، بیشتر پسرها دوست ندارند موهایشان را این طوری از ته بزنند. با دکتر

تراشیدن مو به چه درد می خورد؟

تراشیدن مو به چه درد می خورد؟

مصاحبه با دکتر حسین طباطبایی

تابستان که می آید، به خصوص در برخی شهرستان های کشورمان، پدرها پسربچه هاشان را به سلمانی محل می برند تا سرشان را با نمره 4 بزند. خیلی ها اعتقاد دارند با این کار، علاوه بر اینکه سر و گردن کودک در گرمای تابستان خنک می ماند، موهایش هم پرپشت تر می گردد. از طرفی، بیشتر پسرها دوست ندارند موهایشان را این طوری از ته بزنند. با دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره همین قضیه حرف زده ایم تا ببینیم واقعا این کار برای بچه ها مفید است یا نه.

آقای دکتر! تابستان ها، برخی والدین، موی پسربچه شان را با نمره 4 می زنند. شما از نظر بهداشت پوست و موی سر، این کار را خوب می دانید یا بد؟

خب، این بستگی به شرایط و فرهنگ شهر و خانواده ای دارد که بچه ها در آن زندگی می نمایند. اگر پسربچه ها بهداشت قابل قبولی داشته باشند و استحمام روزانه را انجام دهند و بهداشت فردی و خانوادگی شان در حد مطلوب و مناسبی باشد، کوتاه کردن مو با نمره 4 ضرورتی ندارد ولی در پسربچه هایی که از بهداشت مناسبی برخوردار نیستند کوتاه کردن موها ضروری است چون در صورت عدم رعایت مناسب بهداشت پوست و موی سر، میکروب ها، قارچ ها و انگل ها و باکتری ها می توانند در آنجا رشد نمایند و موجب انواع بیماری های پوست و موی سر شوند؛ مانند کچلی، شپش و حتی قارچ های پوست و موی سر.

برای حفظ سلامت و بهداشت پوست و موی سر باید چه قدر موها را کوتاه کرد؟

کوتاه کردن موها در حد عرف و استاندارد اجتماعی برای دخترها و پسرها، مناسب است و به هرمیزان که کوتاهی مو از نظر فرهنگی و اجتماعی عادی به نظر می رسد می توان مو را کوتاه کرد. ولی در مواردی ممکن است یک پسربچه به علت فقر بهداشتی، پوست و موی سرش در خطر ابتلا به بیماری های مختلفی مانند شپش و یا کچلی و یا سایر بیماری های پوست سر باشد؛ در این شرایط با مشورت پزشک می توان اقدام به کوتاه کردن بیشتر موهای او کرد.

خیلی ها می گویند اگر موی کودک را از ته بزنند، پرپشت تر می گردد.

خب، این هم از همان باورهای غلط رایج در جامعه است. به هیچ وجه کوتاه کردن بیش از میزان موها موجب پرپشت تر شدن آنها نمی گردد و اصلا اثری بر رشد موها ندارد. ضمن این که از نظر زیبایی ظاهری هم چندان خوشایند نیست.

در چه بیماری هایی باید موی فرد بیمار را خیلی کوتاه کرد؟

در افرادی که بیماری های عفونی دارند (عفونت هایی از قبیل شپش، قارچ و کچلی و زرد زخم) موها مخفی گاه عوامل میکروبی هستند و صلاح است که موها کوتاه شوند تا فرایند درمانی طی گردد ولی پس از درمان، این بیماران می توانند مطابق عرف و استانداردهای اجتماعی دوباره موهایشان را بلند نمایند. وقتی موهای فرد بیمار بلند است نمی توان به راحتی داروها و پمادها را روی پوست سر مالید و آثار درمانی مطلوب را انتظار داشت. به همین علت، به افرادی که به بیماری های پوست و موی سر دچارندتوصیه می گردد موهایشان را کوتاه نمایند تا راحت تر از پمادها و داروها استفاده نمایند. این نکته را هم بگویم که برترین روش برای اصلاح مو همان روش سنتی و رایج با قیچی، ماشین اصلاح و تیغ است و با رعایت نکات بهداشتی می توان برترین اصلاح مو را انجام داد.

آیا کوتاه کردن بیش از میزان موها می تواند از برخی بیماری های پوستی مانند کچلی و شپش پیشگیری کند؟

قطعا کوتاه کردن موها از لانه گزینی عوامل عفونی مانند کچلی و شپش و زردزخم جلوگیری خواهد نمود. وقتی موها کوتاه تر باشند در هنگام استحمام پوست سر راحت تر پاک می گردد و عوامل دارویی و شستشو دهنده بهتر می توانند به پوست سر و اطراف موها نفوذ نمایند و این میکروب ها را از بین ببرند. بنابراین با کوتاه کردن موها می توان از بسیاری از بیماری های پوست و موی سر به ویژه در افرادی که به بهداشت پوست و موی سرشان بی توجه هستند پیشگیری کرد.

آیا کوتاه کردن بیش از میزان موها می تواند از نظر زیبایی روی دانش آموزان و بچه ها اثر روانی داشته باشد؟

به نظرم این اثر روانی که بچه ها پس از کوتاه کردن بیش از میزان موهایشان احساس بدی پیدا نمایند و اعتماد به نفس آنها به ظاهرشان دچار اختلال گردد بستگی به نوع تربیت و شرایط اجتماعی دارد که بچه ها در آن عظیم شده اند. شاید در یک روستا که کوتاه کردن مو با نمره 4 بین همه خانواده ها رایج است، این کار هیچ کودکی را دچار اضطراب و ناراحتی نکند چون سایر همسالانش هم در جامعه، مشابه او هستند ولی در شهرهای عظیم معمولا موضوع فرق دارد. به طور معمول در شهرهای عظیم، از ته تراشیدن موها برای پسرها خوشایند نیست و بیشتر پسربچه ها دوست ندارد با این شرایط در و جامعه حاضر شوند. بنابراین باورهای فرد نسبت به آراستگی و زیبایی ظاهری خودش تا حد زیادی تحت تاثیر محیطی است که در آن زندگی می نماید و نمی توان استانداردهای اجتماعی و تربیتی جامعه های گوناگون را با یکدیگر مقایسه کرد.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 16018

به "تراشیدن مو به چه درد می خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراشیدن مو به چه درد می خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید