انجمن خوشنویسان نقاشیخط را به رسمیت می شناسد، تنوع هنر محدود کردنی نیست

به گزارش طفره، امیرخانی گفت: در مجمع آخر انجمن خوشنویسان ایران، رسیدگی به هنر نقاشیخط را به صورت رسمی در اساسنامه گنجاندیم.

انجمن خوشنویسان نقاشیخط را به رسمیت می شناسد، تنوع هنر محدود کردنی نیست

غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، در مورد برنامه این انجمن برای ساماندهی وضعیت هنرمندان هنر نو و پرطرفدار نقاشیخط، به خبرنگار ، گفت: در حال حاضر انجمن خوشنویسان نقاشیخط را به رسمیت می شناسد. در مجمع آخر انجمن که در جزیره کیش برگزار گردید، رسیدگی به این هنر را به صورت رسمی در اساسنامه گنجاندیم؛ اما هنرمندان در بخش نقاشیخط به قدری پرقدرت و باشکوه هستند که گویا این شوق آنان تمامی جنبه های روی کاغذ، تعریف خاص برای این شاخه و... را پوشش می دهد.

وی در مورد دیدگاهی که بعضی از نقاشیخط کاران نسبت به انجمن داشته و معتقد هستند که اساتید این رشته باید برای این هنر تصمیم بگیرند و نه مسئولین انجمن، اظهار کرد: تمام استادان طراز اول خط نقاشی مقدمات را مانند دوران مدرسه در انجمن گذرانده اند. هیچ کدام یکباره ظهور ننموده اند؛ بلکه مراحل اولیه را طبق اصول سپری نموده و پس از اینکه بنیان و شناخت هنری خود را ارتقا دادند بنا بر سلیقه که می خواستند در هنر مدرن صندلی داشته باشند، به نقاشیخط گرایش یافتند.

چهره ماندگار خوشنویسی ایران ادامه داد: اینکه عده ای می گویند نگاه کلاسیک انجمن به نقاشیخط آسیب می زند، نظر کسانی است که اطلاعاتشان کم است. من خود یکی از شیفتگان نقاشیخط هستم و معتقدم که شاخه ها و تنوع هنر محدود کردنی نیست و همیشه جریان دارد.

وی درباره حذف نقاشیخط از جشنواره های هنری از جمله دوسالانه بین المللی خوشنویسی گفت: در جشنواره ها همیشه رشته نقاشیخط حضور داشته است. ممکن است به دلیل تعداد جشنواره های تجسمی و محدودیت جوایز و فضا، کمتر دیده شده باشد اما اصل موضوع وجهه این هنر است که در ایران صندلی مهم و خوبی دارد.

رئیس سابق شورای عالی خانه هنرمندان در پاسخ به اینکه چرا در شورای ارزشیابی، هنرمندان برای اخذ درجه هنری در نقاشیخط باید فارغ التحصیل انجمن خوشنویسان باشند، بیان نمود: اصلاً اینگونه نیست؛ هر هنرمندی که در نقاشیخط فعالیت دارد می تواند سوابق هنری خود را برای آنالیز اعضا ارائه دهد. مگر استاد زنده رودی که از پیشگامان نقاشیخط هستند، خوشنویس بودند؟ بنابراین داشتن مدرک خوشنویسی از انجمن خوشنویسان برای دریافت درجه هنری در نقاشیخط مهم نیست.

وی درباره اختلاف نظر های پیش آمده بین خوشنویسان گفت: مطالبی که بعضاً توسط عده ای به عنوان اختلاف بنده و استاد اخوین مطرح می گردد را نباید پذیرفت. استاد عالی مقام همچون استاد اخوین شاگردان طراز اولی تربیت نموده اند که اتفاقا مشارکت بسیار خوبی با ما داشته و تعدادی از آن ها هم مدرسان انجمن هستند. در صورتی که از آن دسته ای که فقط شایعه پراکنی می نمایند، هیچ کار و اثری دیده نمی گردد و از کاروان موفقیت جا مانده اند.

انتهای یام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4937

به "انجمن خوشنویسان نقاشیخط را به رسمیت می شناسد، تنوع هنر محدود کردنی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجمن خوشنویسان نقاشیخط را به رسمیت می شناسد، تنوع هنر محدود کردنی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید