افزایش 5 برابری هزینه حمل و نقل بعضی از کالاهای صادراتی

به گزارش طفره، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران گفت: سازمان توسعه تجارت از سازمان برنامه و بودجه درخواست نموده است که این سازمان بسته حمایتی به عنوان مشوق های صادراتی به صادرکنندگان اعطا کند. مبلغ این بسته حمایتی در امسال حدود 600 میلیارد تومان خواهد بود و تا به امروز هیچ میزانی از این مقدار دریافت نشده است.

افزایش 5 برابری هزینه حمل و نقل بعضی از کالاهای صادراتی

جمشید نفر در مورد جزئیات بسته حمایتی دولت از صادرنمایندگان گفت: همه چیز منوط به این است که سازمان توسعه تجارت بتواند بودجه این بسته حمایتی را دریافت کند، اما با توجه به کلیاتی که مطرح شد مسئله اصلی توجه به زیرساخت ها است، زیرا امروزه عدم وجود زیرساخت های لازم کاملا نمایان است.

وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت و بخش خصوصی معتقدند که این هزینه ها باید در رابطه با زیرساخت ها مصرف شده و مقدار کمی از بودجه به مسائل فوری و ضروری مانند؛ مسائلی که در پی کرونا در حمل و نقل مرزها ایجاد شده است که بیشتر در رابطه با مرز بازرگان و ترکیه است، بنابراین بعضی از صادرنمایندگان مجبور شدند که کالاهای خود را به صورت هوایی ارسال نمایند، در نتیجه هزینه حمل و نقل آنها تا 5 برابر افزایش یافته است، احتیاج است که سازمان توسعه تجارت حمایت موقتی تا برگشت شرایط عادی از همین راستا به صادرنمایندگان اعطا کند.

نفر در مورد میزان بسته های حمایتی تعلق یافته نیز گفت: با توجه به اینکه شرایط بسیار خاص و بحرانی است، بنابراین عنوان کردن اعداد و ارقامی که تعلق نخواهد گرفت بی فایده است. آنچه که مسلم است این است که تنها راه رسیدن به شعار جهش فراوری اهتمام به امر صادرات است. اما آنچه که مطرح شده است، این است که سازمان توسعه تجارت از سازمان برنامه و بودجه درخواست نموده است که این سازمان بسته حمایتی به عنوان مشوق های صادراتی به صادرنمایندگان اعطا کند. مبلغ این بسته حمایتی در امسال حدود 600 میلیارد تومان خواهد بود و تا به امروز هیچ میزانی از این مقدار دریافت نشده است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه این ارقام باید قابل توجه باشد تا بتوان مسائل را برطرف کرد، گفت: مقرر شده است که سازمان برنامه و بودجه طرح های در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار دهد تا فرایند آن تعیین گردد. با توجه به اینکه بنا به دلایل مختلف در سال گذشته بسته حمایتی به صادرنمایندگان تعلق نگرفت، بنابراین پیشنهادهایی در کارگروه اعلام شد تا بسته حمایتی سال گذشته به میزان امسال اضافه گردد.

وی با بیان اینکه همه چیز منوط به میزان موفقیت دولت در تامین برنامه و بودجه این بسته حمایتی با توجه به مسائل تحریم ها، کرونا و محدودیت های صادراتی است، تاکید نمود: با توجه به تعاملی که بین سازمان توسعه و تجارت و صادرنمایندگان وجود دارد اطمینان دارم که چنانچه شرایط دولت مناسب باشد و سازمان برنامه و بودجه نیز نسبت به این موضوع و اهمیت آن توجه خاصی داشته باشد می توان به موفقیت رسید.

نفر در خاتمه این گفت وگو با بیان اینکه قبول داریم شرایط کشور نامناسب است، ادامه داد: کرونا نه تنها در اقتصاد ایران بلکه در تاریخ اقتصاد جهان صدمات زیادی وارد نموده است، اما اگر بخواهیم از این بحران عبور کنیم احتیاج است که تعاملی بین بخش خصوصی و حاکمیت وجود داشته باشد تا به نتایج مطلوبی برسیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 8735

به "افزایش 5 برابری هزینه حمل و نقل بعضی از کالاهای صادراتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 5 برابری هزینه حمل و نقل بعضی از کالاهای صادراتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید