شروع بازسازی اضطراری بازار قیصریه لار، نقش برجسته برم دلک شیراز با 15 میلیون تومان حفاظت شد، اعتبار نفتی برسد کاخ کیومرث هم بازسازی می گردد

به گزارش طفره، خبرنگاران: بازسازی استحفاظی و اضطراری بازار قیصریه لار شروع شد.

شروع بازسازی اضطراری بازار قیصریه لار، نقش برجسته برم دلک شیراز با 15 میلیون تومان حفاظت شد، اعتبار نفتی برسد کاخ کیومرث هم بازسازی می گردد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس با اعلام این خبر گفت: بازسازی این بازار تاریخی با اعتبار بر 200 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و با نظارت مستقیم کارشناسان فنی حوزه معاونت میراث فرهنگی شروع شد.

به گزارش معاونت میراث فرهنگی کشور، عبدالرضا نصیری این عملیات را شامل تجدید اندود کاهگل چهار سوق، احیاء اندود راسته ها، احیاء ناودان های بام و اجرای آبچک های سنگی لبه بام راسته ها اعلام نمود و گفت: بازار قیصریه مجموعه ای نفیس و متنوع از شیوه ها و شگردهای معماری گذشته از پیش از صفویه تا قاجاریه است که چهار دالان طولانی، شمالی، جنوبی، شرقی و غربی ساختمان اصلی بازار را می سازد.

برم دلک حفاظت شد

وی از اتمام حفاظت فیزیکی نقش برجسته برم دلک شیراز با اعتبار 15 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و با نظارت مستقیم کارشناسان فنی حوزه معاونت میراث فرهنگی نیز اطلاع داد و اضافه کرد: در این عملیات پی یزی و فنس گذاری محدوده نقش برم دلک به طول حدود 50 متر خاتمه یافته است.

کاخ کیومرث چشم انتظار بازسازی

نصیری همچنین در مورد کاشت درخت در حریم بنای کاخ کیومرث با اشاره به اینکه این بنا عمارت میرترک دوبرجی مربوط به قرون متاخر اسلامی است که نزد اهالی به کاخ کیومرث مشهور است گفت: این بنا از جمله بناهای ثبتی استان فارس در فاصله یک کیلومتری شهر دوبرجی بخش فورگ داراب است که در میان باغات و اراضی زراعی واقع شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درختکاری در اطراف بنای یاد شده را مربوط به سال 1395 اعلام نمود و گفت: در سال 1395 پس از اعلام رعایت 20 متر حریم به باغداران اطراف بنا، درختکاری مطابق و همسو با ضوابط عمومی حریم بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی از سوی باغداران با رعایت حریم اعلام شده صورت گرفت.

نصیری به ایجاد راستا دسترسی به کاخ کیومرث با عرض 10 متر تا جاده اصلی و با همکاری کشاورزان اشاره نمود و اضافه کرد: با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال گذشته 200 میلیون تومان از محل اعتبارات نفت و گاز برای بازسازی کاخ کیومرث مصوب شد که در صورت جذب و تخصیص اعتبار، عملیات بازسازی این اثر نیز اجرایی می گردد.

منبع: صدای میراث
انتشار: 17 تیر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 9117

به "شروع بازسازی اضطراری بازار قیصریه لار، نقش برجسته برم دلک شیراز با 15 میلیون تومان حفاظت شد، اعتبار نفتی برسد کاخ کیومرث هم بازسازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع بازسازی اضطراری بازار قیصریه لار، نقش برجسته برم دلک شیراز با 15 میلیون تومان حفاظت شد، اعتبار نفتی برسد کاخ کیومرث هم بازسازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید