شروع غربالگری چشم بچه ها 3 تا 6 ساله از فردا

به گزارش طفره، معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور از شروع برنامه کشوری غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه بچه ها 3 تا 6 سال در بیش از 40 هزار پایگاه از اول آبان تا خاتمه آذرماه اطلاع داد.

شروع غربالگری چشم بچه ها 3 تا 6 ساله از فردا

مینو رفیعی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که طرح غربالگری تنبلی چشم بچه ها 3 تا 6 ساله از اول آبان ماه شروع می گردد، اضافه کرد: این طرح 23 سال است که از سوی سازمان بهزیستی کشور به منظور غربالگری بیماری های چشم بچه ها انجام می گردد.

وی با اشاره به این که در صورتی که بچه ها 3 تا 6 ساله در سال های گذشته مورد غربالگری قرار گرفته اند باید سال جاری نیز در این طرح شرکت نمایند اظهار کرد: ممکن است کودک چهارساله ای سال جاری به عنوان فرد مبتلا به تنبلی چشم شناخته گردد، این در حالی است که غربالگری سال گذشته این مشکل را نشان نداده باشد. به این ترتیب هر کودک 3 تا 6 سال باید حداقل سه بار طی این دوران مورد معاینه چشم قرار بگیرد.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور با بیان این که جامعه هدف این طرح حدود چهار میلیون و 200 هزار نفر هستند توضیح داد: سال گذشته 75 درصد از بچه ها 3 تا 6 سال مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد 16 هزار نفر بیمار مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شدند.

به گفته رفیعی این بچه ها برای درمان به متخصصان ارجاع داده شدند و سازمان بهزیستی تا سن 10 سالگی وضعیت بیماری این بچه ها را پیگیری می نماید تا از درمان آنها اطیمنان حاصل کند.

وی با اشاره به این که سال جاری حدود 40 هزار پایگاه از اول آبان آماده ارائه خدمات هستند ادامه داد: در طول سال دو هزار پایگاه ثابت در مجتمع سازمان بهزیستی خدمات غربالگری چشم ارائه می نمایند که در طول انجام این طرح تعداد پایگاه ها به 40 هزار مورد افزایش می یابد. به این ترتیب پایگاه های سیار، موقت و مهدهای کودک، مجتمع های سازمان بهزیستی، مراکز بهداشت، مساجد و کلیه محل هایی که برای مردم دسترسی مناسبی داشته باشند، به پایگاه های قبلی اضافه کرده می شوند.

به گفته معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور برای مناطق دور افتاده، محروم، عشایری و روستایی نیز پایگاه های سیار اعزام خواهد شد.

رفیعی با تاکید بر این که برای انجام غربالگری تنبلی چشم بچه ها استفاده از چارت E دقیق تر است اظهار کرد: استفاده از دستگاه برای غربالگری چشم ممکن است همه اختلالات را شناسایی نکند و برخلاف تصور خانواده ها استفاده از چارت E برای بچه ها مناسب تر است، اما در مورد بچه های که ممکن است با این روش ارتباط برقرار ننمایند یا مشکل ذهنی و یادگیری داشته باشند بهتر از روش چارت E استفاده گردد به این ترتیب از خانواده ها می خواهیم تا بر روی استفاده از دستگاه اصرار نداشته باشند.

وی ضمن تشریح جزئیات هزینه طرح غربالگری چشم بچه ها سال جاری شرح داد: هزینه انجام این خدمات در مراکز دولتی و غیر دولتی تا حدودی متفاوت است و غربالگری بچه ها در مراکز دولتی 2000 تومان و در مراکز غیر دولتی با استفاده از چارت ای 2500 تومان و با استفاده از دستگاه 5 هزار تومان هزینه خواهد داشت.

به گفته رفیعی، این طرح از اول آبان ماه شروع شده و تا آخر آذر ماه ادامه خواهد داشت اما در بعضی از مناطق که به علت جمعیت بالاتر غربالگری بچه ها پایین نیابد این طرح تا آخر دی ماه ادامه خواهد یافت و خانواده ها هنگام مراجعه باید کارت ملی بچه ها را به همراه داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 5161

به "شروع غربالگری چشم بچه ها 3 تا 6 ساله از فردا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع غربالگری چشم بچه ها 3 تا 6 ساله از فردا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید