خبرنگاران تک نگاری از هنرمندان ایران و ایتالیا در مجموعه مستند از تهران تا رم

به گزارش طفره، تهران- خبرنگاران- اولین قسمت از مجموعه مستند هفت قسمتی از تهران تا رم؛ سفری از دریچه هنر در خصوص هفت هنرمند مطرح معاصر مدرن ایرانی و ایتالیایی، با تمرکز بر فعالیت هنری و آثار بیژن بصیری، هنرمند عرصه هنرهای تجسمی رونمایی شد.

خبرنگاران تک نگاری از هنرمندان ایران و ایتالیا در مجموعه مستند از تهران تا رم

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، مجموعه ویدئویی هفت قسمتی تک نگاری از تهران تا رم؛ سفری از دریچه هنر From Tehran to Rome. A Journey through Art جدیدترین فعالیت سفارت ایتالیا در ایران برای تاکید بر پیوندهای فرهنگی و هنری دو ملت ایران و ایتالیا بعدازظهر دیروز (پنج شنبه، 28 اسفند) در محل اقامت سفیر این کشور در تهران با حضور شمار معدودی از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و رعایت شیوه نامه های بهداشتی رونمایی شد.

این مجموعه که توسط سفارت ایتالیا و با همکاری یاسمین زندیه و احسان رونق فراوری شده است به آثار و زندگی هفت هنرمند معاصر شامل پنج هنرمند ایرانی و دو هنرمند ایتالیایی می پردازد که گذشته و آموزش هنری آنها متاثر از هنر و فرهنگ دو کشور بوده است؛ در این مجموعه هر قسمت یک نفر معرفی می گردد.

در این رونمایی تیزر کوتاهی از معرفی مجموعه و اولین قسمت آن در خصوص بیژن بصیری به نمایش درآمد.

جوزپه پرونه، سفیر ایتالیا در ایران، در این مراسم هدف از فراوری مجموعه یادشده را واکاوی و تاکید بر عمق ارتباط ایران و ایتالیا به خصوص در زمینه هنرهای تجسمی دانست و گفت که دو کشور پیوند دیرینه ای در این زمینه دارند. آنالیز نقش هنرمندان در جامعه امروز و اهمیت دیپلماسی فرهنگی موضوعی بود که بعد از نمایش اولین قسمت در خصوص آن بین حضار بحث شد.

اولین قسمت از این مجموعه به نام یکی از آثار بصیری به نام تپش نام گرفته است که خود از تجربه هنری بصیری از کوه وزوویوس از معروف ترین آتشفشان های فعال ایتالیا و اشکال مختلف گذازه های آن الهام گرفته و خلق شده است. بصیری خروج گدازه ها را از اتشفشان به خلق اندیشه در مغز انسان تشبیه می نماید.

بیژن بصیری در سال 1333 در تهران به دنیا آمد و در سن بیست ویک سالگی به ایتالیا مهاجرت و در آموزشگاه هنرهای زیبا در رشته طراحی صجنه رم در بیشتر اثار او امروز در بنیاد بصیری در رم نگهداری می گردد.

برخی از آثار او در ایران در موزه هنرهای معاصر به نمایش درامده است. مهم ترین نمایشگاه مجموعه آثار او عبارتند از: نمایشگاه تپش در پنجاه و هفتمین دوسالانه ونیز (2017)، شهاب سنگ در پنجاه وهشتمین دوسالانه ونیز (2019)، آثار حجمی، تابلوهای نقاشی و چیدمان این هنرمند با عنوان مطلق موزه هنرهای معاصر ایران (تیر 1394) و مجموعه نور در گالری آن همان سال و موزه هنرهای معاصر آبادان به نام معبد سرنوشت (1395).

قسمت های دیگر این مجموعه مستند که هر کدام حدودا 10 دقیقه است و شامل تصاویری از آثار این هنرمندان، گفت وگوهای کوتاه با آنان و با کارشناسان هنری مطرح و آگاه از آثارشان همراه با راوی (به زبان انگلیسی) و زیرنویس انگلیسی و فارسی است، به آثار یک هنرمند می پردازد و به تدریج منتشر خواهند شد.

محسن وزیری مقدم، پیر پائولو پتی Pier Paulo Patti، اکبر میخک، بهمن محصص، خسرو خورشیدی و وینچنسو بیانگینی Vincenzo Bianchini دیگر هنرمندانی هستند که این مجموعه نگاهی به آثار و زندگی هنری آنها دارد.

تیزر این مجموعه و اولین قسمت ان در حساب های کاربری سفارت ایتالیا در ایران در شبکه های اجتماعی توییتر، یوتیوب و اینستاگرام در دسترس است.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 13397

به "خبرنگاران تک نگاری از هنرمندان ایران و ایتالیا در مجموعه مستند از تهران تا رم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تک نگاری از هنرمندان ایران و ایتالیا در مجموعه مستند از تهران تا رم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید