بناهایی در دنیا که هنوز رازشان برملا نشده است

به گزارش طفره، بشر باستان از خود آثاری به جای گذاشته است که حتی امروز هم نمیدانیم فلسفه وجودی آنها چیست، چرا باید اینطور ساخته میشدند یا اصلا چطور و چرا ساخته شده اند؟ برخی از این بناها در فهرست عجایب هفتگانه دنیا قرار دارند، برخی کامل مانده اند و از برخی بخشهای کوچکی به جای مانده است و البته برخی نیز با فناوری عصر گشذته کاملا فاصله دارند! در ادامه با این اثار اشنا خواهیم شد.

بناهایی در دنیا که هنوز رازشان برملا نشده است

مردمانی که هزاران سال قبل از ما می زیسته اند بناهای یادبود خارق العاده ای از خود به یادگار گذاشته اند که ما را محسور خود کرده اند. این بناها چنان شگفت انگیزند که محققان سال های متمادی سعی کرده اند به راز آن ها پی ببرند. چه کسانی این بناهای زیبا را ساخته اند؟! سوال مهم تر این است که چرا و چگونه این بناها ساخته شده اند؟ نظریه های متفاوتی در این زمینه وجود دارد، برخی کاملاً عاقلانه جلوه کرده و برخی دیگر نیز پای مسائل ماوراء الطبیعه را به ماجرا باز می کنند.

نیوگرنج (Newgrange)، ایرلند

علی رغم این که کارگران چندین بار برای جاده سازی به این مکان یادبود وارد شدند اما نزدیک به سه قرن پس از آن بود که محققان به بررسی این بنای شگفت انگیز پرداختند. کاوش ها نشان داده است که این مکان قبلا یک گنبد با قطر بسیار زیاد بوده و بیشتر از اهرام ثلاثه مصر قدمت دارد. باستان شناسان در مرکز این بنا یک مقبره پیدا کرده اند. اگر در کوتاه ترین یا درازترین روز سال به این مکان بروید شاهد یک پدیده فوق العاده زیبا خواهید بود و نور کم کم تمام فضای این مقبره را روشن می کند. بر طبق افسانه های ایرلندی این مکان محل ورود به دنیای جن ها و پریان است.

سازه های سنگی قفقاز شمالی (Dolmens of North Caucasus)، روسیه

در شیب کوه های قفقاز شمالی سازه های خانه مانندی وجود دارد که از تخته سنگ ساخته شده اند. در قسمت پایین نمای بیرونی هر سازه یک سوراخ وجود دارد که می توان آن را مسدود کرد. نکته جالب اینجاست که وزن هرکدام از این تخته سنگ ها از چندین تن فراتر می رود اما چنان روی هم قرار گرفته اند که نمی توان تیغه باریک چاقو را بین آن ها فرو برد. قدمت این سازه ها به بیش از 5.000 سال می رسد. مردم محلی عقیده دارند که برخی از این سازه های سنگی خاصیت درمانی دارند از جمله یکی از سازه ها که وولکونسکی (Volkonsky) نامیده می شود. جالب اینجاست که سازه های سنگی مشابهی در تمام نقاط دنیا وجود دارد.

استون هنج (Stonehenge)، انگلستان

بر طبق افسانه ها این مجموعه سنگی توسط مرلین (Merlin) جادوگر ساخته شده اما در واقع این بنا بسیار قبل تر از دوران شاه آرتور وجود داشته است. مهم تر این که باید از خود پرسید کارگران چطور توانسته اند این تخته سنگ های بزرگ را از معدن سنگی که صدها کیلومتر آن طرف تر وجود دارد به این مکان منتقل کنند؟ هدف از ساخت این بنا نیز به روشنی مشخص نیست. شاید استون هنج یک رصدخانه بوده باشد (مکان قرار گیری سنگ ها دقیقا به ساختار منظومه شمسی شبیه است) یا حتی یک مکان عبادت (این مکان در دورانی به عنوان عبادتگاه فرقه هایی از مسیحیت استفاده می شده است) و شاید هم هیچ وقت جواب این سوال را پیدا نکنیم.

بعلبِک (Baalbek)، لبنان

معبد بعلبک با سازه های باستانی خود ویرانه ای به جا مانده از یک شهر پررونق قدیمی است. اما یک سوال بزرگ وجود دارد: رومیان هیچ تکنولوژی پیشرفته ای نداشتند که با استفاده از آن بتوانند این قطعه سنگ های 1.000 تنی را نصب کنند پس چطور این سنگ های بزرگ افراشته شده اند؟! برای درک عظمت سنگ های این بنا باید بدانید که معبد پارتنون (Parthenon) در آتن از لحاظ بزرگی نصف این بنای بزرگ باستانی است و بزرگ ترین قطعه سنگی اهرام ثلاثه (Pyramid) تنها 90 تن وزن دارد. برخی گذاشتن سنگ های زیرین این بنا را به مصریان و برخی دیگر به غول ها نسبت می دهند. البته برخی دیگر نیز معتقدند که این بنا در واقع پایه برج بابل (Babel tower) بوده است.

تیکال (Tikal)، گواتمالا

یکی از بزرگ ترین مناطق محل سکونت قوم مایا (Maya) در داخل جنگلی سرسبز در کشور گواتمالا واقع شده است. در این محل استخرهای زیبا، یک زمین برای بازی با توپ و تعدادی قصر وجود دارد. نکته جالب در مورد این شهر باستانی اهرام قرار گرفته در گوشه های آنند که هرکدام از آن ها به صورت موقتی و بر اساس دوره ساخته شده اند. نظریات متفاوتی در مورد کارکرد این اهرام وجود دارد:عبادتگاه های مذهبی، مراکز تحقیقاتی، گورستان و یا همه آن ها. ریشه واژه تیکال نیز تاکنون مشخص نشده است. با این وجود این شهر باستانی یک لقب خاص دارد: شهر آواها زیرا هر صدای کوچکی در این مکان انعکاس پیدا می کند.

سازه های سنگی مارپیچ جزیره بولشوی زایاتسکی (Bolshoi Zayatsky)، روسیه

جزایر سولووتسکی (Solovetsky islands) با سازه های سنگی مارپیچ عجیبی تزیین شده اند که مردم محلی آن ها را بابل ها (Babylons) می نامند. ورودی و خروجی این مارپیچ ها یکی است و اگر شما دقیقا مسیری که با استفاده از سنگ ها درست شده را تعقیب کنید بعد از اتمام مسیر از همان جایی که وارد شده بودید خارج خواهید شد. اما دلیل ساخت این سازه چه بوده است؟! برخی محققان بر این باورند که این سازه های سنگی برای به دام انداختن ماهی ها ساخته شده اند. برخی دیگر بر این عقیده اند که وسیله ای برای سرگرمی بوده و از آن ها به عنوان یک مکان پایکوبی و بازی استفاده می شده است. اما اکثر افراد معتقدند که این سازه ها مکانی برای تشریفات مذهبی بوده اند که در مرز با دنیای موجودات جادویی ساخته شده اند.

ارتش سفالین (Terracotta Army)، چین

مقبره کین شی هوانگ (Qin Shi Huang) حاوی 8.000 مجسمه از اسب ها و جنگجویان باستانی چینی است. مجسمه های سفالین بدون سنت خاصی همراه با حاکم آن زمان سرزمین های چین دفن شده اند. این لشکر دست ساز که در 200 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده دارای اندازه های طبیعی است و کوچک ترین جزییات نیز در ساخت آن ها رعایت شده به طوری که هیچ دو صورتی مانند هم نیستند. در طول کاوش هایی که در دهه 1970 میلادی در این مکان انجام شد باستان شناسان با احتیاط کامل این ارتش سفالین را از زیر خاک درآوردند. برای مثال طبق یک افسانه قدیمی رودهایی از جیوه امپراطور را در زندگی بعد از مرگ خود همراهی می کنند و کاوشگران باید این مسئله را در نظر می گرفتند.

معابد آنگکور وات (Angkor Wat)، کامبوج

اروپاییان تا قرن بیست و یکم میلادی از این عمارت اطلاعی نداشتند و زمانی که از وجود آن مطلع شدند فکر می کردند که توسط خمرهای سرخ ساخته شده است. بناهای متراکم در برخی نقاط تشخیص درزهای بین دیوارها را مشکل می سازد. سنگ هایی که در این معابد به کار رفته اند بسیار صاف و صیقلی هستند و در بین سنگ ها از هیچ ماده چسبنده ای استفاده نشده است. جمعاً 200 معبد در این عمارت وجود دارد که طراحی آن ها طوری است که از هر طرف که به آن نگاه کنید تنها سه معبد را خواهید دید. در فصول بارانی نمای این عمارت انسان را مسحور خود می کند: خندق بزرگ پر از آب دورادور عمارت آنگکور وان آن را به جزیره ای در وسط یک اقیانوس بزرگ تبدیل کرده است.

شهر تاریخی پترا (Petra)، اردن

این بنای سنگی سنگر مانند در ارتفاع 900 متری از سطح دریا در میان سنگ ها پنهان شده است. سازندگان این سازه وقت زیادی را صرف تراشیدن سنگ ها و ساختن این بنای زیبا کرده اند. در انتهای دره خنک و عمیق سیک (Siq canyon) با نمای زیبای ستون ها و ایوان های بزرگ ساختمان الخزانه (به معنای گنجینه) مواجه می شوید. گفته می شود که این بنا یک مقبره بسیار بزرگ بوده است. اما چطور حکاکان توانسته اند چنین بنای عظیمی را حکاکی کنند. گذشته از آن انجام چنین حکاکی های گسترده ای بدون استفاده از داربست غیرممکن به نظر می رسد و عجیب تر اینکه در دوران ساخت این بنا داربست وجود نداشته است.

گوی های سنگی کاستاریکا

این گوی های سنگی ماقبل تاریخ که در ساحل اقیانوس آرام قرار داشتند تقریبا به طور کامل قربانی تخریب شده اند زیرا کارگرانی که این گوی ها را پیدا کرده بودند گمان می کردند که در داخل آن ها طلا قرار داده شده است. از اینرو این سازه های زیبا دچار صدمه شده اند اما مسئولین محلی برای جذب توریست ها، این گ.ی های سنگی را در میدان های شهر قرار داده اند. به خاطر جابجایی های فراوانی که صورت گرفته است نمی توان تاریخ دقیق ساخت این گوی ها را مشخص کرد. برخی بر این باورند که این گوی ها در نتیجه فشار آب به این شکل درآمده اند که زیاد توجیه پذیر به نظر نمی رسد. اما هنوز معلوم نیست که این گوی های عظیم الجثه نماد دیگر سیاره ها هستند یا نشانه هایی برای تعیین مرزها. برای هیچ کدام از این فرضیات مدرک قانع کننده ای وجود ندارد.

مجسمه غول پیکر ابوالهول (Great Sphinx of Giza)، مصر

نبم تنه بزرگ ابوالهول که در بیابان های مصر قرار دارد به راز آلودترین سازه جهان تبدیل شده است. باور عمده بر این است که احتمالاً این مجسمه توسط فراعنه مصر شاخته شده باشد. با این وجود سازندگان آن تنها موفق شده اند نیم تنه بالایی این مجسمه را بسازند که شبیه شیر بوده و کاملا خط بندی شده است. شاید این خطوط در جریان سیل بزرگ به وجود آمده باشند. مورد عجیب دیگر این است که سر این مجسمه با دیگر بخش های آن تناسب ندارد. علاوه بر این در داخل این مجسمه غول پیکر اتاق هایی وجود دارد که هر تلاشی برای مطالعه و بررسی آن ها با اتفاقاتی غیرمنتظره یا دخالت عوامل حکومتی همراه شده است. آیا ممکن است که این مجسمه نگهبان صحرا نبوده و حاوی رازهایی از شهر غرق شده آتلانتیس باشد؟!

شهر باستانی تیمبوکتو (Timbuktu)، مالی

بر طبق افسانه ها این شهر به لطف یک پیرمرد به نام بوکتو (Bucktu) و چاهی که در این منطقه حفر کرده بود به محل اتراق کاروان ها تبدیل شد. بوکتو در تمامی افسانه های قدیمی منطقه حضور دارد و همه وی را مردی دانا می دانند. او همراه با تعدادی از جنگجویان خود سعی کرد که شهر افسانه ای الدورادو (Eldorado) در آفریقا را فتح کند اما هیچ وقت از این سفر بازنگشت تا این که یک مرد فرانسوی به نام رنه کایلیه (René Caillié) در قامت یک زائر وارد این شهر شد و با شهری فقیر با ساختمان های گلی مواجه شد. امروزه گردشگران برای دیدن مساجد تاریخی این شهر به آن سفر می کنند.

مجسمه های جزیره ایستر (Easter)، شیلی

در قطعه کوچکی از ساحل جزیره ایستر مجسمه های سنگی عظیم الجثه ای به نام موآی (moai) قرار داده شده است. شواهد نشان می دهد که این مجسمه ها را از جاهای دیگر به این جا آورده اند. البته سازه های مجسمه ای دیگری نیز در محل وجود دارد که از این بت های سنگی سنگین تر هستند. متاسفانه نسل افرادی که نیاکانشان این سازه های غول پیکر را ساخته بودند به خاطر تجارت برده از بین رفته است. به همین دلیل نمی توان دلیل ساخت این بت های سنگی را دریافت. از اینرو تنها یک راه برای رمزگشایی از راز این مجسمه ها وجود دارد و آن نیز بررسی کردن ظاهر خود این مجسمه ها است. تحقیقات نشان داده که ساخت چنین سازه هایی در زمان خود امکان پذیر بوده اما چگونگی انجام این کار تاکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد.

انتشار: 30 خرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 2

به "بناهایی در دنیا که هنوز رازشان برملا نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بناهایی در دنیا که هنوز رازشان برملا نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید